Verkeerszaken
Zaken waar naar o.a. gekeken wordt zijn veiligheid (zoals de snelheid, kruisingen, verkeersremmers, fietsen/brommen op de voetpaden etc) en de parkeerproblematiek.
* De werkgroep is momenteel actief met een onderzoek naar de verkeersstromen binnen de wijk de Essenpas van met name fietsers en brommers en het gebruik van de voetpaden door deze groepen. Samen met de politie wordt gekeken waar de knelpunten liggen en hoe deze zouden kunnen worden opgelost.
* Een gevoelig punt is de doorgaande fietsroute vanaf centrum (Wardstraat/Dijkstraat) richting OBC, OBC junior, zwembad en doorgaand richting Angeren/Doornenburg.
Het ligt voor de hand om ter hoogte van de grens tussen Oostervelden en Essenpas (Poeldrik/Meander) een betere doorgaande route te creëeren. Hoe dat kan worden bereikt is nog niet bepaald en wordt dit ooit concreter, dan zal dit uiteraard ook eerst met de aanwonenden worden besproken.
* Op meerdere plekken in de wijk is er chronisch gebrek aan parkeerplekken. Begin 2009 zijn o.a. enkele plaatsen toegevoegd aan de Leidijk en begin 2011 aan de Ringdijk.
Eind 2011 zijn enkele parkeervakken aangelegd aan de noordkant van De Hofstede.
* Ook in Oostervelden is er op enkele plekken gebrek aan parkeerplaatsen. Met name de doodlopende straatjes van de Poeldrik leveren met enige regelmaat vragen op over parkeren. Aangezien er in deze omgeving vrijwel geen ongebruikte ruimte over is, valt hier heel weinig aan te verbeteren. Het houdt echter onze aandacht en we staan altijd open voor ideeën en vragen.
Divers
Psychologie van verkeersdeelnemer
Bij het oplossen van veel verkeersvraagstukken wordt steeds meer
gebruik gemaakt van verkeerspsychologie. Een verkeerspsycholoog
probeert te voorspellen of te verklaren hoe en waarom mensen zich in
het verkeer gedragen zoals ze doen. Die kennis wordt gebruikt bij het
oplossen van knelpunten en het veiliger maken van het verkeer.
Één van de meest opmerkelijke punten die uit deze tak van wetenschap is
voortgekomen is de conclusie dat het middel om iets te bereiken vaak
tegengesteld lijkt aan het doel. Om het ergens veiliger te maken, moet
je juist de indruk van onveiligheid creëren. Een overzichtelijke
kruising nodigt uit om hard te rijden. Als het mis gaat, gaat het heel
erg mis. Een krappe en onoverzichtelijke kruising leidt juist tot
afremmen en meer oplettendheid. Er zullen wel vaker kleine
kopstaart-botsingen plaatsvinden, maar de gevolgen blijven bij dat
soort ongevallen vrijwel
altijd zeer beperkt. Vandaar dat straten binnen de bebouwde kom eerder
worden versmald dan verbreed, rotondes worden aangelegd en fietsers
op sommige plekken hun eigen fietspaden krijgen, maar op andere
plaatsen juist nadrukkelijk op de rijbaan
worden gedirigeerd.
Praktijk in De Essenpas
Ook in de Essenpas wordt van deze gedachte gebruik gemaakt. Soms
pakt de praktijk dan toch weer anders uit dan gedacht. Een voorbeeld is
de Van Nispenlaan/ Hoefslag/ Ringdijk. Dit is een 30km weg, maar veel
mensen rijden op dit lange rechte stuk aanmerkelijk harder. Vooral bij
de kruising bij de brievenbus leidt dit tot gevaarlijke situaties. Het
gedeelte Hoefslag/Ringdijk is bij de aanleg vrij smal
aangelegd, zodat auto's elkaar niet gemakkelijk kunnen passeren wanneer
er
ook fietsers op de rijbaan rijden. Die fietsers en eventueel ook
geparkeerde auto's op de rijbaan zouden de snelheid van de passerende
auto's moeten remmen. Een mooi plan, maar in de praktijk blijken
fietsers en brommers daar anders over te denken: zij ervaren de
rijbaan als onveilig (want auto's rijden vlak langs hen heen) en ze
zijn
massaal uitgeweken naar de parallel lopende stoep voor de huizen van De
Bolder. Gevolg: op de rijbaan is het vrijbaan voor de auto's en op de
stoep is het gevaarlijk voor voetgangers. Dat was natuurliijk niet de
bedoeling.
Inmiddels hebben we het trotoir een stuk minder aantrekkelijk
gemaakt voor fietsers door het plaatsen van een dubbele beugel en toen
fietsers daar nog weer omheen reden, het plaatsen van een hek dwars
over de grasrand. Hiermee lijkt het probleem van de fietsers op de
stoep opgelost, maar is er weinig veranderd aan de snelheid van de
auto's ......